perjantai 26. marraskuuta 2010

kiitoshei



"No moi, oliskos teillä niitä sellaisia jämäkankaita?"
"Ei nyt kyllä ole."
"Aijaa! Aiemmin niitä on näkynyt tuossa isossa laatikossa (asiakas näyttää sormella laatikkoa)."
"Siellähän niitä on, mutta kun sen päällä on nyt noita muita asioita. Ei niitä sieltä nyt oikein saa."
"Jaa.. no just. Selvä homma."

Tämä kettuuntunut asiakas ei valitettavasti enää suosi paikallista kyseisen liikkeen osalta. Ei ollut nimittäin ensimmäinen kerta, kun palveluhenkisyys tuntuu olevan pikkasen omasta viitseliäisyydestä kiinni.

Oli miten yksityinen, mutta saman tuotemerkin alle sijoittuva kauppa tahansa, luulisi liiketoiminnan keskeisin ja rahavirran kannalta tärkein asia olevan... ehh... asiakastyytyväisyys? "Hankalat asiakkaat" voivat mennä ostamaan tuotteensa muualta, niinkuin tälle asiakkaalle taannoin neuvottiin (ei tosin ihan näillä sanoilla) kun asiakas halusi heidän tilaavan liikkeeseensä mekon, jota ei juuri heidän tuotevalikoimastaan löytynyt, muista liikkeistä kyllä. Mekko olisi tietenkin liikkeeseen mielellään asiakkaalle tilattu, mikäli asiakas olisi suostunut maksamaan mekon sitä ennakkoon kokeilematta.

Ja muistuupa asiakkaan mieleen nyt myös keväinen kangasepisodi.

Nomutta, onneksi näitä alan putiikkeja löytyy muistakin kaupungeista. Tämän kylän putiikin pistepussi tyhjeni nyt (ainakin) toistaiseksi.

5 kommenttia:

  1. Voi. Sellon Marimekossa olen saanut yltiöhyvää palvelua. Minä, ainainen jämäpalojen tonkija. Pari kertaa on molemmat myyjät 'kääntäneet kaupan ylösalaisin' vuokseni. Suosittelen!

    VastaaPoista
  2. Argh!! Kaikki asiakaspalvelukauhutarinat saavat verenpaineeni nousemaan, oli kyse sitten asiakkaan tahi henkilökunnan tympeydestä. Itse jouduin pari vuotta katselemaan toinen toistaan idiootimpia tyyppejä kaupan kassalla ja myymälässä ja se riitti. Olin silti ystävällinen ja palvelualtis vaikka hammasta purren ja sitä odotan myös muiltakin alan ihmisiltä.

    VastaaPoista
  3. Sellon ja Omenan mielettömän avuliaaseen & hyvään palveluun tottuneena "kuvittelin", että vastaavanlainen taso löytyy kaikista saman nimen alla toimivista liikkeistä. Tuotteita tilailtiin ja kyseltiin ties mistä eikä koskaan tarvinnut lähteä kauppareissulta kotiin tyhjin käsin :)

    Olen itse yrittäjäperheessä kasvanut & monesti myös asiakaspalvelutehtävissä työskennellyt ja totenut, että vaikkei kaikki asiakaspalvelutapahtumat välttämättä johdakaan itse ostotapahtumaan, tyytyväinen ja hyvää palvelua saanut asiakas tulee kyllä uudelleen ja kertoo hyvistä kokemuksistaan eteenpäin muille.

    VastaaPoista
  4. Yläjärven Kauppakeskus Elon Marimekko on asiakaspalvelussaan tehnyt mulle kyllä ehdottomat pohjat ikinä. Tosin oon koittanu antaa uuden tilaisuuden. Niin ja ainiin, ehkä samoihin pohjiin pääsee myös Ideaparkin Marimekko, jossa siellä ainakaan ei saa palvelua ihan ulkonäköseikoista riippuen. Jos ei näytä pullealompakkoiselta rouvashenkilöltä, on aivan turhaa odottaa laatupalvelua. Höhlää.

    Varsinkin kun itse on vuosikaudet palvellut asiakkaita, hyvin. Ja esimerkiksi jokaisen asiakkaan AINA tervehdin, sekin kun on useassa muussakin myymälässä ihan turha toive.

    tintti

    VastaaPoista