
Blogi toimii parhaimmassa tapauksessa viestintäkanavana, jonka verkon käyttäjät löytävät paremmin kuin tavalliset internet-sivustot, eikä sen perustaminen maksa mitään. Blogi on myös yksisuuntaisia viestintä- ja mainostuskanavia avoimempi.

Tarkastellaanpa asiaa yrityksen kannalta. Selvää on, että pysyäkseen kuluttajien perässä yritysten tulee olla mukana kuluttajien kokemus- ja elämysmaailmoissa, mikä tarkoittaa avointa osallistumista yrityksen tuotteita tai alaa koskeviin keskusteluihin, tiedon jakamista ja jalostamista aktiivisten internetin käyttäjien kanssa tai keskustelujen mahdollistamista.
Internetistä on tullut paikka, jota ei voi vältellä eikä kontrolloida; yrityksistä ja tuotteista keskustellaan avoimesti joka tapauksessa. Kyse onkin siitä, tuoko yritys mukaan oman näkökulmansa osallistumalla yhteisöjen toimintaan vai ei.

Tutkimuksen mukaan suurin osa suomalaisista internetin aktiivikäyttäjistä on lukenut blogeja. Vuorovaikutuksellisen median aikana kasvaneet verkkokäyttäjät haluavat vastaanottaa ja valita itse sisältöä, tuoda omat mielipiteensä julki sekä muokata ja lähettää sisältöä eteenpäin. Nämä vaatimukset ja haasteet taatusti näkyvät myös kyseisten ikäryhmien vähentyneenä kiinnostuksena perinteisiä vuorovaikutuksettomia massamedioita kohtaan.

Mielenkiintoisen tutkimuksen ja kokemuksia blogien vaikutuksista selvitti mediatoimisto MediaCom.
Kuvat:
www.seonnahong.com
Tää on viestijän näkökulmasta tosi iso haaste.
VastaaPoistaOon tätä asiaa kovasti viime aikoina pohtinut ihan yksilötasolla, koska oon huomannut tuon ilmiön ihan omakohtaisesti. Erilaiset nettikeskustelut yms. muokkaavat tosi paljon ostopäätöksiäni. Mitä teknisempi juttu, sen sokeammin uskon muiden käyttäjien mielipiteitä ja kokemuksia. Juu ja mistäs muualta noita kokemuksia löytyy kuin blogeista ja nettikeskusteluista.
Se miten yritykset/yhteisöt noihin foorumeihin resurssoivat onkin sitten mulle ihan kysymysmerkki. En usko, että kauhean monessa yrityksessä on asiaa oikeasti kummemmin pohdittu.
- saana
Sama täällä. Erityisesti positiivisesti kuvatun, netistä poimitun keskustelun tai blogin kautta ostopäätöstä ei ole kovinkaan hankala tehdä. Itse asiassa tosi pelottavaa, kun kirjoittajan motiiveista ei tietenkään ikinä tiedä.
VastaaPoistaYrityksissä ollaan varmaankin vasta heräilemässä keskustelupalstojen ja blogien tuotteista ja palveluista olevaan keskusteluun. Mikäs sen helpompaa mainontaa, kuin että kun joku kertoo blogissa tuotteesta, firman edustaja "Maija Möttönen" vastaa että "joo ihan huippu juttu, hae jo omasi". Joku muu vielä komppaa ja näin ollaan saatu taas monta tuotetta mielessään harkinnutta lukijaa vakuuttuneemmaksi.