lauantai 11. syyskuuta 2010

mitä mieltä?






Blogien aikaansaama ostovoima on uskomaton - ja niin sen pitää ollakin. Yksi löytää upean tyynyn, esittelee sen blogissaan ja hups. Pian aika monelta löytyy samanlainen. Erityisen helposti leviämisprosessin tekee, jos tuotteen voi hankkia jostakin länsinaapurista meille pesiytyneestä liikkeestä.

Aihe tuntuu olevan kovin arka ainakin siinä tapauksessa, mikäli kokee esitelleensä jutun ensimmäisenä. Aniliini ei näe itseään ikävänä & yllätyksettömänä ihmisenä, jos nappaa yhden jos toisenkin upean idean muista blogeista. Ja sama toimii myös toisin päin - jos joku sattuu jotakin kivaa täältä löytämään - siitä vaan! Tietoisesti ja omaehtoisesti ideoita & asioita blogissa esitellään.

Mitä mieltä olette? Koetteko suunnatonta vääryyttä, jos teidän olkkarin lattialla oleva matto näkyy kymmenissä muissa blogeissa tai juuri eilen ostamasi huippuihana hamonen esitellään samantien kanssabloggaajan päivän asuna?

10 kommenttia:

  1. En muuten esittelisi jos haittais, tietoisesti niitä sinne laitetaan. Jaettu ilo se parempi ilo :)

    VastaaPoista
  2. Ei! Koska on hauskakin olla esittelemässä muillekin ideoita! Itse en ole edes ilennyt kertoa kaikesta, mitä olen bongannut jostain ja sitten hankkinut:) Ja hei, mistä tuo teidän matto on? Bongasin juuri meidän olkkariin Dekon asuntojutusta maton ja sitä ei enää ollutkaan Ikean valikoimissa! Harmin paikka. Ne Ikean muut Dekossa esitellyt mustavalkoiset matot ovat liian suuria meidän olkkariin.

    VastaaPoista
  3. Juuri näin!

    Ja tuosta matosta se ajatus tästä kaikesta itse asiassa lähti :) Bongasin tuon ihanaisen maton Nenalta! Hemtexistähän se. Nappasin omani meidän kylän liikkeestä, joka oli muuten viimeinen lajiaan.

    Sitä Dekon mattoa minäkin kuolasin! Harmi, ettei sitä ole enää Ikean valikoimissa.

    VastaaPoista
  4. Tämä on vähän hankala aihe. Itsekin tykkään siitä, jos joku saa inspiraation minun blogistani, eikä minua todellakaan haittaa, vaikka kuinka monella joku tuote olisi minun jälkeeni. Sen sijaan en välttämättä halua näyttää hankkimaani tavaraa, jos se on selkeästi joku blogimaailman "trendi". Tulee sellainen olo, että olen vain pelkkä matkija, jolla ei ole ollenkaan omaa tyyliä ja omia mielipiteitä (nuoruudesta jäänyt trauma), mikä on ihan tyhmää, koska en itse ajattele niin muista bloggaajista.

    Mut joo, mahtavaa, että tuo matto on löytänyt tiesi sinunkin luokse! Ihan sama keneltä/mistä olet inspiraation saanut, niin hieno se on. :D

    VastaaPoista
  5. Mä en edes esittelisi juttua blogissa jos en haluaisi muiden "matkivan", kuten Laurakin jo yllä sanoi että jaettu ilo on se parempi ilo! ;D

    VastaaPoista
  6. Ei todellakaan haittaa. En henkilökohtaisesti tunne kovinkaan montaa kanssabloggaria, joten mitä väliä vaikka jollakin jossakin on samanlainen matto olkkarissa ku mulla. Joitakin tuo asia nakertaa ihan kauheasti. Mun mielestä sellasista asioista ei kannata blogata mitä ei halua jakaa muiden kanssa.

    Meillä on myös tuo Hemtexin matto. :D Ja Ikean Stockholm Rand. String -hyllyjä ei VIELÄ ole, mutta ehkä joku päivä.

    VastaaPoista
  7. Minä uskon että osittain "matkiminen" johtunee siitä, että sitä ikäänkuin hakeutuu lukemaan sellaisia blogeja joissa on samanlainen tyyli kuin itsellä. Sieltä sitten löytää uusia juttuja jotka saattavat kolahtaa myös omaan makuun :) mortillalex.blogg.se

    VastaaPoista
  8. Eipä tuo haittaa yhtään. Se haittaa jos muiden 'idikset' esittelee ominaan eikä edes mainitse mistä idea on lähtöisin.

    VastaaPoista
  9. Mun piti vastata tähän jo aiemmin, mutta aina vaan vastaaminen jäänyt. En tiedä olinko ensimmäinen kuka tuon Hemtexin maton hankki, mutta en ainakaan sitä itse aiemmin ollut nähnyt niissä blogeissa joita seuraan. Se että muut sai inspiraation siihen multa tai muualta ja osti sen ei todellakaan haittaa. Niinkuin joku sanoikin, niin ei kannata esitellä niitä asioita joita ei halua muiden "matkivan". Ja tuohon anonyymin kommenttiin sen verran, että itse en ainakaan odota, että kun ostan jonkun maton ja joku ostaa samalaisen, niin että mun nimi pitäisi mainita kun siitä postaa. Eihän se matto mun idea ole, vaan jonkun suunnittelijan, minä vain menin kauppaan ja ostin sen. Tietysti sitten olisi eri asia jos vaikka tekisin jonkun tyynyn itse ja sen jälkeen muut tekisivät samalaisen.

    VastaaPoista
  10. Oon tätä itekin miettinyt. Siis sitä, että miten voi olla, että joka blogissa vähän samoista jutuista vouhkataan? Ja sitten itekin muka innostuu niistä vaikka ei muuten olis moisia miettinytkään. :D

    Ja sitä paitsi, sehän on vain kohteliaisuus, jos joku oikein matkia haluaa. :)

    VastaaPoista